A repülőjáratok száma Európa egén folyamatosan nő, a légiforgalom a következő tíz évben akár ötven százalékkal emelkedhet. A légi irányítás forradalma már elkezdődött – mondta Claudio Rosmino, az Euronews Futuris című műsorának házigazdája budapesti forgatásán.
A SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research) nevű európai kutatási projekt olyan fejlesztésen dolgozik, amellyel teljesen megújul a rendszer, például a járatok irányítása a különböző légterek között, nem beszélve a digitális irányítótoronyról, amilyet például Budapesten, a HungaroControlnál tesztelnek.
Az első ilyen, távolról működtethető torony Svédországban van, az Örnsköldsvik Repülőtéren, amelyet 150 kilométerrel távolabbról, a Sundsvall légiirányító központból kezelnek 2015 óta. A SESAR kutatással fejlesztett hasonló tornyok hamarosan Budapesten és Londonban is működnek.
Egy szimulációs központban tesztelik az új koncepciót. Ma a légteret különböző szektorokra osztják, és minden irányító egy-egy területet ellenőriz. A jövőben az irányítók az egyes repülőket követik végig az útjukon, így a pilótáknak nem kell folyton irányítótornyot váltaniuk.
A SESAR program bevezetésétől azt várják, hogy számtalan közvetlen hatása lesz a légiközlekedés-iparágra és a környezetre, az irányítási költségek csökkenésétől a kisebb széndioxid-kibocsátásig. Az utasoknak pedig kevesebb késéssel kell számolniuk. A sűrű nyári hónapokban ugyanis az európai járatok 10 százaléka a légiirányítás miatt késik.
A modernizációs folyamat Európa-szerte fokozatosan elindul. A teljes telepítés a tervek szerint 2024-re lesz kész.